marți, 26 martie 2024

Ioan Muntean - cântecul maraoţilor

Ioan Muntean - cântecul maraoţilor - Cronopediada grup - Cronopedia

Maraton Panorama Literară 2024, martie

26. experiment (poezie)

cântecul maraoţilor

#cyberpoem în spargă (lexicon nina cassian, gaierud)

 

bendă de gors lane lane

maraoţii

licurat au zercă mare

stroholojina bosfroholojit mi-ai

apa în lanţuri să se tragă morala!

pangă crepitură pe-o voşcă multembilara

nerucoave atâtea tofărit n-a

sugic cam și neînstrufat

 

în fine brozul de vremină își ia bârzul

printre volinci și poroșic cărbosul fic se odihnește

se rumestise cu brezină în milunul rozilor

și hurbălea ca un sfiric în sadul său roslit

 

tot mitigând în căutarea unui nens

cărbosul fic cu garzi adlaci

își tîninde arippariile spre urecuri ciniate

și în robzull său siga sloboz

 

interpretare în limba română

*cântecul călătorilor*

#cyberpoem în limba spargă (lexicon nina cassian, adăugit)

 

cântec de călător lin lin

călătorii

au luminat marea

mi-au dezvăluit taina

apei în lanțuri ce se trage ca o morală

pe o crăpătură luminată mult

atâtea nereușite nu s-au întâmplat

cam timid și neînstruţat*

 

în fine zborul de vremuri își ia elanul

printre slobozi și poroși cârnaţii iuţi se odihnesc

s-au rumenit cu drezina în lumina dimineții

și hămălesc ca un şferic* în dansul său neumblat

 

tot căutând un sens

câlbaşul* mai* cu gânduri adânci

își întinde aripile spre ceruri necunoscute

și în zborul său găsește libertatea

 

*câlbaş/ călbaș, călbași, s.m. – (reg.; gastr.) Cârnat făcut din măruntaie de porc amestecat cu orez; caltaboș, cartaboș.

* mai, maiuri, s. n. (Reg.) Ficat.

 

©Ioan Muntean, 2024

Limba spargă este o limbă indo-europeană din grupul italic, și din subgrupul limbilor romanice de est, creată de poeta Nina Cassian. Aceasta este o limbă similară cu limba română în care o parte din substantive, verbe și adjective sunt înlocuite cu cuvinte inventate de poetă.

Într-un interviu, Nina Cassian a afirmat despre acest subiect următoarele:

Limba „spargă” am inventat-o în 1946 (am pomenit doar de avangardismul meu, de propensiunea mea structurală spre „joc”). Ion Barbu mi-a interzis să includ acele „exerciții” în volumul meu de debut. Mult mai târziu le-am publicat în volumele Loto-Poeme (1972), în Jocuri de vacanță (1983), însumând până la ora asta, circa o duzină de „sparguri”, ba pe unul l-am tradus și în „sparga” engleză...

(alte variante/continuări/replici pe Blog Experimentsau (alte variante/continuări/replici pe experiment HORS-CONCOURS)

 

text participant la Cronopediada - Maratonul Panorama Literară

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Evenimentele zilei...