vineri, 29 martie 2024

Ioan Muntean - scana spargă

Ioan Muntean - scana spargă - Cronopediada grup - Cronopedia

Maraton Panorama Literară 2024, martie

29. experiment (poezie)

scana spargă

#cyberpoem în spargă (lexicon nina cassian, gaierud)

 

te-mblochez

pi

socneie lepix

să pirzie în doci

să tingite pecran

upe promuar virtul sictit

lănc svever tcut

şaifa să-ți rară

vipticas cu glabă

te-mblochez alterată

ziperi dranelie emfrili

marim umil himucire

ăsse spargă

tartac în care apăsti beg

să-ți vademnec

 

 

spargă digitală

#cyberpoem în limba spargă (lexicon nina cassian adăugit)

 

te blochez

o

scânteie pixelată

să te pierzi în cod

să te stingi pe ecran

pe autostradă virtuală aglomerată

lângă serverul tăcut fișa

să-ți ardă

cu privirea goală

te blochez alterată

să-ți pierzi frumusețea artificială

cifrele umile iluzia să se spargă

iadul în care bântuie bug-uri să-ți fie călăuză

 

©Ioan Muntean, 2024

Limba spargă este o limbă indo-europeană din grupul italic, și din subgrupul limbilor romanice de est, creată de poeta Nina Cassian. Aceasta este o limbă similară cu limba română în care o parte din substantive, verbe și adjective sunt înlocuite cu cuvinte inventate de poetă.

Într-un interviu, Nina Cassian a afirmat despre acest subiect următoarele:

Limba „spargă” am inventat-o în 1946 (am pomenit doar de avangardismul meu, de propensiunea mea structurală spre „joc”). Ion Barbu mi-a interzis să includ acele „exerciții” în volumul meu de debut. Mult mai târziu le-am publicat în volumele Loto-Poeme (1972), în Jocuri de vacanță (1983), însumând până la ora asta, circa o duzină de „sparguri”, ba pe unul l-am tradus și în „sparga” engleză...

(alte variante/continuări/replici pe Blog Experimentsau (alte variante/continuări/replici pe experiment HORS-CONCOURS)

 

text participant la Cronopediada - Maratonul Panorama Literară

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Evenimentele zilei...