luni, 25 martie 2024

Ioan Muntean - balada gorsiului

Ioan Muntean - balada gorsiului - Cronopediada grup - Cronopedia

Maraton Panorama Literară 2024, martie

25. experiment (poezie)

balada gorsiului

#cyberpoem în spargă (lexicon nina cassian, gaierud)

 

cinere felitul

trinele să-i fie fetelite

dagul îşi astrige gorsul

imprecaţie

melidena noafe sub zurnuie îmi

buturează de iţea ce câmpul în

vremină de zborul fine în

vereagul sub magăre jos

pe câmpul ce ițea de buturează

gorsul își așterne visurile la soare

jos sub magăre vereagul își găsește locul

și împreună în tăcere așteaptă răsăritul

lane lane în ritmul pașilor liniștiți

maraoții cu ferinda și gorinda lor

în lanțuri apa se trage curgând spre viitor

și morala se scrie în inima pământului

 

 

interpretare în limba română

*balada călătorului*

#cyberpoem în limba spargă (lexicon nina cassian adăugit)

 

cenușa viselor

trandafirii să le fie fetelor

pumnalul își ascute călătorul

blestem

melodia mea sub pălărie îmi șuieră

se împletește de ițele ce câmpul

în timpul de zborul sfârșit

jos sub măgăruș locul își găsește

pe câmpul ce ițea de buturugi

călătorul își așterne visurile la soare

jos sub măgăruș locul își găsește

și împreună în tăcere așteaptă răsăritul

lin lin în ritmul pașilor liniștiți

călătorii cu ferigile și laurii lor

în lanțuri de apa se trag curgând spre viitor

și morala se scrie în inima pământului

 

©Ioan Muntean, 2024

Limba spargă este o limbă indo-europeană din grupul italic, și din subgrupul limbilor romanice de est, creată de poeta Nina Cassian. Aceasta este o limbă similară cu limba română în care o parte din substantive, verbe și adjective sunt înlocuite cu cuvinte inventate de poetă.

Într-un interviu, Nina Cassian a afirmat despre acest subiect următoarele:

Limba „spargă” am inventat-o în 1946 (am pomenit doar de avangardismul meu, de propensiunea mea structurală spre „joc”). Ion Barbu mi-a interzis să includ acele „exerciții” în volumul meu de debut. Mult mai târziu le-am publicat în volumele Loto-Poeme (1972), în Jocuri de vacanță (1983), însumând până la ora asta, circa o duzină de „sparguri”, ba pe unul l-am tradus și în „sparga” engleză...

(alte variante/continuări/replici pe Blog Experimentsau (alte variante/continuări/replici pe experiment HORS-CONCOURS)

 

text participant la Cronopediada - Maratonul Panorama Literară

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Evenimentele zilei...