duminică, 31 martie 2024

Ioan Muntean - cântecul zurnuitor

Ioan Muntean - cântecul zurnuitor - Cronopediada grup - Cronopedia

Maraton Panorama Literară 2024, martie

31. experiment (poezie)

cântecul zurnuitor

#cyberpoem în spargă (lexicon nina cassian gaierud)

 

mi-ai bosfroholojit stroholojina

ţichi-mi-ai sima simibleagă

te-mboridez cu zarga veglină şi alteră

să-ntràuri eligenţa unui letusc aţod

pe care tentezina humblidelor ţiferă

şi plenturează istra în care hurge dod

dar azi mai turmărie-mi pare stena

cu care golful feric m-a clăuns

şi zura-i nedă mult elenteena…

doar vit şi astrichie-n telehuns

îmi zurnuie sub noafe melidena

 

 

interpretare în limba română

cântecul zornăitorului

#cyberpoem în limba spargă (lexicon nina cassian adăugit)

 

mi-ai dezvăluit taina

mi-ai arătat adevărul!

te afurisesc cu vocea tremurândă și alterată

să intri în labirintul unui vis adânc

pe care îl țese mintea ta înșelătoare

și să te pierzi în povestea pe care o spui

 

dar azi mi se pare că lumea e mai săracă

cu toate că marea m-a îmbogățit

și zorii sunt mai palizi mai lipsiți de viață

doar viața și stelele în cerul nopții

îmi șuieră în urechi sub pălărie melodios

 

©Ioan Muntean, 2024

Limba spargă este o limbă indo-europeană din grupul italic, și din subgrupul limbilor romanice de est, creată de poeta Nina Cassian. Aceasta este o limbă similară cu limba română în care o parte din substantive, verbe și adjective sunt înlocuite cu cuvinte inventate de poetă.

Într-un interviu, Nina Cassian a afirmat despre acest subiect următoarele:

Limba „spargă” am inventat-o în 1946 (am pomenit doar de avangardismul meu, de propensiunea mea structurală spre „joc”). Ion Barbu mi-a interzis să includ acele „exerciții” în volumul meu de debut. Mult mai târziu le-am publicat în volumele Loto-Poeme (1972), în Jocuri de vacanță (1983), însumând până la ora asta, circa o duzină de „sparguri”, ba pe unul l-am tradus și în „sparga” engleză...

(alte variante/continuări/replici pe Blog Experimentsau (alte variante/continuări/replici pe experiment HORS-CONCOURS)

 

text participant la Cronopediada - Maratonul Panorama Literară

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Evenimentele zilei...