sâmbătă, 23 martie 2024

Ioan Muntean - străbătând gopașii

Ioan Muntean - străbătând gopașii - Cronopediada grup - Cronopedia

Maraton Panorama Literară 2024, martie

23. experiment (poezie)

străbătând gopașii

#cyberpoem în spargă (lexicon nina cassian, gaierud)

cozimiream şaită de gopaşi pe

clăuns m-a golful feric cu care

gorinda ferinda goriana ferioana

zitată flaniţa s-a cu

naţă custă custuliţă

stena tumnărie azi mai pare

ghioală zumbăreala trează încă

goitat sâmbineaţă de

.

sub cerul ce se deschide ca o carte

chilnicul margă își găsește răspunsul

e groază – ecoul se rostogolește în depărtare

și gânditorul de benzi își urmează calea

în șoapta vântului se aud promisiuni

de zile mai bune și de drumuri noi

gorsul cu sabia sa scrie în praf

povești de curaj pentru cei ce vor urma

interpretare în limba română

străbătând potecile

#cyberpoem în limba spargă (lexicon nina cassian, adăugit)

pe potecă am mers

fericitul ocean m-a îmbrățișat

cu frumusețe delicatețe energie și vitalitate

cuvântul a fost rostit

cu naționalitatee costumumlui tradițional

astăzi muntele pare mai misterios

zgomotul treaz al vieții

încă se trezește la răsărit

sub cerul care se deschide ca o carte

marginea tăcută își găsește răspunsul

gra – ecoul se rostogolește în depărtare

și călătorul de pe potecă își urmează calea

în șoapta vântului se aud promisiuni

de zile mai bune și de drumuri noi

gânditorul cu pana sa scrie pe plajă

zicători motivaţionale pentru futurişti

 

 

©Ioan Muntean, 2024

Limba spargă este o limbă indo-europeană din grupul italic, și din subgrupul limbilor romanice de est, creată de poeta Nina Cassian. Aceasta este o limbă similară cu limba română în care o parte din substantive, verbe și adjective sunt înlocuite cu cuvinte inventate de poetă.

Într-un interviu, Nina Cassian a afirmat despre acest subiect următoarele:

Limba „spargă” am inventat-o în 1946 (am pomenit doar de avangardismul meu, de propensiunea mea structurală spre „joc”). Ion Barbu mi-a interzis să includ acele „exerciții” în volumul meu de debut. Mult mai târziu le-am publicat în volumele Loto-Poeme (1972), în Jocuri de vacanță (1983), însumând până la ora asta, circa o duzină de „sparguri”, ba pe unul l-am tradus și în „sparga” engleză...

(alte variante/continuări/replici pe Blog Experimentsau (alte variante/continuări/replici pe experiment HORS-CONCOURS)

 

text participant la Cronopediada - Maratonul Panorama Literară

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Evenimentele zilei...